5 investičních kol: od prvního nápadu až po hvězdu burzy
13. 11. 2024

5 investičních kol: od prvního nápadu až po hvězdu burzy

Růst startupu je obvykle dříve či později spojený s investory a investičními koly. Přečtěte si, jak vypadá cesta od prvního nápadu a angel investic přes klíčová rozhodnutí v Series A a B až po vstup na burzu. Dozvíte se, v čem se jednotlivé fáze liší, co můžete od jednotlivých kol očekávat a co naopak budou investoři očekávat od vás.

Investoři v každém kole hodnotí potenciál společnosti a přispívají finančními prostředky výměnou za vlastnický podíl nebo jinou formu návratnosti. U každého kola existují specifická očekávání, která startup – pokud chce získat důvěru investorů – musí splnit.
 

Fáze Stav startupu Investoři Typická investice
Seed Základní myšlenka, prototyp nebo MVP Angel investoři, FFF, akcelerátory do $1M
Series A Funkční produkt, první příjmy VC fondy, větší angel investoři $2M - $15M
Series B Stabilní tržní podíl, expanze Větší VC fondy, strategičtí investoři $10M - $30M
Series C Pevná pozice, škálovatelný produkt Velké VC fondy, PE fondy, hedge fondy $30M - $100M+
IPO Zralá společnost, stabilní příjmy Veřejnost, instituce $100M+ až miliardy

 

Seed financování (pre-seed a seed)

Fáze: Startup má základní myšlenku, velmi často ale ještě nemá hotový produkt.
Cíl: Cílem této fáze je ověřit myšlenku a vytvořit první verzi produktu. Ten má v pre-seed fázi obvykle formu průzkumu trhu a základního prototypu nebo konceptu, který ukazuje hlavní funkci produktu. Ve fázi seed by pak měl startup přejít k fázi MVP (tedy produktu s nejmenší možnou funkcionalitou), který je možné testovat na prvních zákaznících.

Investoři: Jde o nejrizikovější fázi startupu, čemuž odpovídá i typ investorů. Většinou se jedná o angel investory, akcelerátory a inkubátory nebo blízké osoby – tzv. FFF investory: family, friends and fools.

Požadavky na startup: V této fázi by měli mít zakladatelé jasnou myšlenku a základní byznys model. O své vizi, proveditelnosti projektu a svých kompetencích by měli umět přesvědčit investory.

Výše investice: Investice jsou v této fázi nižší (zhruba do 1 milionu dolarů). Pro zakladatele je také velmi náročné odhadnout, jak velký podíl investorům za jejich podporu dají.

Series A

Fáze: V této fázi má startup již funkční a trhem validovaný produkt a začíná dosahovat prvních příjmů.

Cíl: Hlavním cílem v této fázi je rozšířit produkt na trh, zvýšit tržní podíl a vytvořit opakující se zdroje příjmů.

Investoři: Zájem o investici mají venture kapitálové fondy, případně pak větší angel investoři. Pro výběr správného investora jsou klíčové především jeho zkušenosti a síť kontaktů.

Požadavky na startup: Zakladatelé by měli prokázat product-market fit, základní tržby a přesvědčivé výsledky z testování produktu. Také by měli mít připravený tým a kvalitně definovanou strategii růstu a cestu k ziskovosti tak, aby investoři viděli dlouhodobý potenciál.

Výše investice: Průměrná investice v této fázi se pohybuje od 2 do 15 milionů dolarů.

Series B

Fáze: Startup roste a má stabilní tržní podíl. V tuto chvíli kapitál potřebuje pro rychlou expanzi -- pro marketingové aktivity a vstup na nové trhy.

Cíl: Vstup na nové trhy a navýšení kapacit. Investice se zaměřuje na podporu mezinárodního obchodu růst týmu, případně pak na technologické inovace, které by umožnily větší výkonnost.

Investoři: Venture kapitálové fondy s většími rozpočty, případně pak strategičtí investoři.

Požadavky: Zakladatelé v této fázi prokazují růst a schopnost generovat stabilní příjmy. Startup musí mít silnou zákaznickou základnu a rozšířený tým. Investoři očekávají detailní finanční plánování a ukazatele růstu.

Výše investice: Obvykle mezi 10 a 30 miliony dolarů

Series C

Fáze: V této fázi má startup na trhu pevnou pozici, má škálovatelný produkt, generuje výrazné příjmy a míří na dominantní pozici na trhu v rámci daného segmentu.

Cíl: Masivní růst, globální expanze, příprava na vstup na burzu nebo na prodej společnosti. Investoři od startupu očekávají výrazné zhodnocení – ať už skrze dividendy nebo jinou formu výnosu.

Investoři: Vzhledem k prokázané silné pozici se jedná se o investici s menším rizikem. Startup se tak stává atraktivní pro velké VC fondy, private equity fondy, hedgeové fondy, případně institucionální investory.

Požadavky: Zakladatelé v této fázi prokazují stabilní růst, vysoký podíl na trhu, důvěryhodné finanční výsledky, silnou pozici v rámci konkurence. Investoři od startupů očekávají jasnou strategii exitu – jako je IPO nebo akvizice.

Výše investice: Může jít o desítky až stovky milionů dolarů – v závislosti na velikosti a potenciálu startupu.

IPO: Initial Public Offering

Fáze: V této fázi se jedná o zralou společnost s vysokými příjmy a stabilním tržním podílem.

Cíl: Hlavním cílem společnosti je získat kapitál na burze a poskytnout likviditu dřívějším investorům.

Investoři: V této fázi společnost poprvé vstupuje na burzu, jedná se tedy o první veřejnou nabídku akcií. Investorem se může stát instituce, ale i individuální investoři z řad veřejnosti.

Požadavky: Společnost musí splnit požadavky regulačních orgánů a projít auditem. Mezi požadavky patří stabilní tržby a zisky, důvěryhodné finanční výsledky, robustní obchodní model a vysoce kvalifikovaný management.

Výše investice: Může dosahovat stovek milionů či dokonce miliard dolarů – opět v závislosti na velikosti a potenciálu startupu.

Chcete poradit? Obraťte se na JIC

Investiční kola startupům poskytují nejen potřebný kapitál, ale také přístup ke zkušenostem investorů, k jejich know-how a síti kontaktů, což urychluje růst a šanci startupů na úspěch. Každá fáze růstu vyžaduje důkladnou přípravu, a to hlavně ve finanční oblasti a ve způsobu řízení růstu.
 

Pokud potřebujete podporu v této oblasti, přijďte na naše tematicky zaměřené akce nebo se na nás obraťte. Propojujeme startupy s investory i s odborníky v oblasti rizikového kapitálu – a některé zkušené kolegy máme přímo na palubě JICu.

JIC Ventures

Protože své klienty dobře známe, víme, kdy se do nich vyplatí investovat. Právě proto jsme přišli s vlastním venture fondem JIC Ventures, kterým podporujeme rozvoj zajímavých firem, jako jsou třeba Wereldo, NenoVision, GINA software nebo Myco.