5 investičních kol: od prvního nápadu až po hvězdu burzy
Investoři v každém kole hodnotí potenciál společnosti a přispívají finančními prostředky výměnou za vlastnický podíl nebo jinou formu návratnosti. U každého kola existují specifická očekávání, která startup – pokud chce získat důvěru investorů – musí splnit.
Fáze | Stav startupu | Investoři | Typická investice |
---|---|---|---|
Seed | Základní myšlenka, prototyp nebo MVP | Angel investoři, FFF, akcelerátory | do $1M |
Series A | Funkční produkt, první příjmy | VC fondy, větší angel investoři | $2M - $15M |
Series B | Stabilní tržní podíl, expanze | Větší VC fondy, strategičtí investoři | $10M - $30M |
Series C | Pevná pozice, škálovatelný produkt | Velké VC fondy, PE fondy, hedge fondy | $30M - $100M+ |
IPO | Zralá společnost, stabilní příjmy | Veřejnost, instituce | $100M+ až miliardy |
Seed financování (pre-seed a seed)
Fáze: Startup má základní myšlenku, velmi často ale ještě nemá hotový produkt.
Cíl: Cílem této fáze je ověřit myšlenku a vytvořit první verzi produktu. Ten má v pre-seed fázi obvykle formu průzkumu trhu a základního prototypu nebo konceptu, který ukazuje hlavní funkci produktu. Ve fázi seed by pak měl startup přejít k fázi MVP (tedy produktu s nejmenší možnou funkcionalitou), který je možné testovat na prvních zákaznících.
Investoři: Jde o nejrizikovější fázi startupu, čemuž odpovídá i typ investorů. Většinou se jedná o angel investory, akcelerátory a inkubátory nebo blízké osoby – tzv. FFF investory: family, friends and fools.
Požadavky na startup: V této fázi by měli mít zakladatelé jasnou myšlenku a základní byznys model. O své vizi, proveditelnosti projektu a svých kompetencích by měli umět přesvědčit investory.
Výše investice: Investice jsou v této fázi nižší (zhruba do 1 milionu dolarů). Pro zakladatele je také velmi náročné odhadnout, jak velký podíl investorům za jejich podporu dají.
Series A
Fáze: V této fázi má startup již funkční a trhem validovaný produkt a začíná dosahovat prvních příjmů.
Cíl: Hlavním cílem v této fázi je rozšířit produkt na trh, zvýšit tržní podíl a vytvořit opakující se zdroje příjmů.
Investoři: Zájem o investici mají venture kapitálové fondy, případně pak větší angel investoři. Pro výběr správného investora jsou klíčové především jeho zkušenosti a síť kontaktů.
Požadavky na startup: Zakladatelé by měli prokázat product-market fit, základní tržby a přesvědčivé výsledky z testování produktu. Také by měli mít připravený tým a kvalitně definovanou strategii růstu a cestu k ziskovosti tak, aby investoři viděli dlouhodobý potenciál.
Výše investice: Průměrná investice v této fázi se pohybuje od 2 do 15 milionů dolarů.
Series B
Fáze: Startup roste a má stabilní tržní podíl. V tuto chvíli kapitál potřebuje pro rychlou expanzi -- pro marketingové aktivity a vstup na nové trhy.
Cíl: Vstup na nové trhy a navýšení kapacit. Investice se zaměřuje na podporu mezinárodního obchodu růst týmu, případně pak na technologické inovace, které by umožnily větší výkonnost.
Investoři: Venture kapitálové fondy s většími rozpočty, případně pak strategičtí investoři.
Požadavky: Zakladatelé v této fázi prokazují růst a schopnost generovat stabilní příjmy. Startup musí mít silnou zákaznickou základnu a rozšířený tým. Investoři očekávají detailní finanční plánování a ukazatele růstu.
Výše investice: Obvykle mezi 10 a 30 miliony dolarů
Series C
Fáze: V této fázi má startup na trhu pevnou pozici, má škálovatelný produkt, generuje výrazné příjmy a míří na dominantní pozici na trhu v rámci daného segmentu.
Cíl: Masivní růst, globální expanze, příprava na vstup na burzu nebo na prodej společnosti. Investoři od startupu očekávají výrazné zhodnocení – ať už skrze dividendy nebo jinou formu výnosu.
Investoři: Vzhledem k prokázané silné pozici se jedná se o investici s menším rizikem. Startup se tak stává atraktivní pro velké VC fondy, private equity fondy, hedgeové fondy, případně institucionální investory.
Požadavky: Zakladatelé v této fázi prokazují stabilní růst, vysoký podíl na trhu, důvěryhodné finanční výsledky, silnou pozici v rámci konkurence. Investoři od startupů očekávají jasnou strategii exitu – jako je IPO nebo akvizice.
Výše investice: Může jít o desítky až stovky milionů dolarů – v závislosti na velikosti a potenciálu startupu.
IPO: Initial Public Offering
Fáze: V této fázi se jedná o zralou společnost s vysokými příjmy a stabilním tržním podílem.
Cíl: Hlavním cílem společnosti je získat kapitál na burze a poskytnout likviditu dřívějším investorům.
Investoři: V této fázi společnost poprvé vstupuje na burzu, jedná se tedy o první veřejnou nabídku akcií. Investorem se může stát instituce, ale i individuální investoři z řad veřejnosti.
Požadavky: Společnost musí splnit požadavky regulačních orgánů a projít auditem. Mezi požadavky patří stabilní tržby a zisky, důvěryhodné finanční výsledky, robustní obchodní model a vysoce kvalifikovaný management.
Výše investice: Může dosahovat stovek milionů či dokonce miliard dolarů – opět v závislosti na velikosti a potenciálu startupu.
Chcete poradit? Obraťte se na JIC
Investiční kola startupům poskytují nejen potřebný kapitál, ale také přístup ke zkušenostem investorů, k jejich know-how a síti kontaktů, což urychluje růst a šanci startupů na úspěch. Každá fáze růstu vyžaduje důkladnou přípravu, a to hlavně ve finanční oblasti a ve způsobu řízení růstu.
Pokud potřebujete podporu v této oblasti, přijďte na naše tematicky zaměřené akce nebo se na nás obraťte. Propojujeme startupy s investory i s odborníky v oblasti rizikového kapitálu – a některé zkušené kolegy máme přímo na palubě JICu.