Plastic Guys: Začínali jsme jako pankáči
20. 8. 2024

Plastic Guys: Začínali jsme jako pankáči

Plastic Guys začínali na KUMSTu jako „punkáči“ – jak s oblibou sami říkají. O jejich recyklované a recyklovatelné desky byl čím dál větší zájem, a tak se do podnikání pustili naplno. Přestože je jejich produkt udržitelný, díky JICu teď bude ještě udržitelnější. A jejich byznys plán jakbysmet. Aktuálně nabírají investory a připravují se na expanzi za hranice.
Jejich nápad vznikl tak trochu z nouze. Ondřej Venclík a Marco Aulisa ještě coby studenti architektury vymysleli projekt lesních útulen. Sháněli na něj desky z recyklovatelného plastu. V zahraničí byly ukrutně drahé, a tak si vyrobili vlastní – z odpadového plastu ve staré pizza peci. Metodou pokus–omyl pak vyvinuli postup výroby recyklovaných a recyklovatelných designových desek. A u těch už zůstali. Aktuálně nabírají investory a vyvíjí velkoformátovou linku, díky které budou moct vyrábět ve velkém. Nejdřív ale pěkně od začátku.

Začátky plastového onyxu 

Co se stane, když nadrtíte jeden druh starého plastu, roztavíte ho a necháte šikovně ztuhnout? Pokud máte trpělivost na mnoho pokusů a mnoho omylů, jednou vyrobíte recyklované a znovu recyklovatelné desky. Díky barevným kombinacím budou nejen designové, ale především velmi odolné a trvanlivé. „Až jednou doslouží, dají se – díky složení z jednoho druhu plastu – zase nadrtit a plast znovu použít. A takhle klidně desetkrát. Naše generace se ale nejspíš nedožije ani té druhé recyklace,“ směje se jeden ze spoluzakladatelů značky Plastic Guys Ondřej Venclík

Plastic Gyus začínali na KUMSTu. Když si kousek od JICu otevřeli výrobu, přesunuli na JIC svoji kancelář – a začala velmi intenzivní spolupráce. „Jsme mladí, energičtí a podnikaví. Ale v některých ohledech jsme tak trochu punkáči. Čím víc nám stoupala poptávka po našem produktu, tím víc jsme cítili potřebu uchopit výrobu nejen jako srdcaři, ale i nějak rozumně byznysově,“ pokračuje Ondřej Venclík. Hlavním principem jejich byznysového nápadu je totiž záchrana co největšího množství plastu před spálením. A výroba tak dává smysl jen ve velkém měřítku

S experty v zádech

Plastic Guys postupně prošli celou řadou akcí, seminářů a využívají i experty JICu. S Honzou Balášem si například mladá firma ujasnila, na jakou cílovou skupinu by měla cílit. „Zavedli jsme CRM model, a díky tomu spočítali, že průměrně jednomu klientovi věnujeme asi 3–4 hodiny. Pak je ale velký rozdíl, jestli pro něj uděláme jeden stůl, nebo jestli bude výstupem vybavení celé zubní ordinace,“ vysvětluje druhý ze spoluzakladatelů firmy Marco Aulisa.  

Díky konzultacím startupistům došlo, že by se měli zaměřit na velké klienty (jako jsou nábytkářské firmy), a menší zakázky si nechat pro občasnou radost a hezkou referenci. Expert Radek Nozar zase naučil mladou firmu nastavit cenotvorbu a výrobní procesy v malovýrobě tak, aby dávaly smysl i ve větším měřítku. „Pokud bychom kvůli špatné cenotvorbě měli ztrátu 10 tisíc na 100tisícové zakázce, u milionové bychom přišli o 100 tisíc. Díky Honzovi tak víme, že má smysl cílit na velkou výrobu. A díky Radkovi jsme na ni dokonale připraveni,“ zamýšlí se Marco Aulisa.

 

Udržitelnost v DNA 

Že vyrábí Plastic Guys recyklovaný a recyklovatelný produkt, ještě neznamená, že je automaticky 100% udržitelný. Aby se vyhnuli greenwashingu, využili několik služeb JICu, které jsou zaměřené právě na udržitelnost. Získali tak třeba výpočet uhlíkové stopy jedné desky – od výroby až po její vyexpedování – a spolu s ním i benchmark vůči deskám z dalších materiálů  – například ze skla, dřeva nebo dřevotřísky. „Je to důležitá informace pro nás i pro naše zákazníky. Náš marketing tak nestojí jen na tom, že vyrábíme z recyklátu, za naším tvrzením je i konkrétní analytika,“ chválí si výstup Ondřej Venclík. 

Jen uhlíková stopa u udržitelnosti nestačí. Je potřeba uhlídat i mnoho dalších faktorů. Plastic Guys teď proto budou spolupracovat s eko-designovým studiem Balance is Motion, které nabízí pro klienty JICu služby v oblasti produktového designu a poradenství. „Společně budeme vymýšlet, jak využít maximum vyrobených desek – tak, aby se využilo co nejvíce materiálu a vzniklo minimum odpadu. A ideálně žádný,“ vysvětluje Marco Aulisa. 

Když hledáte někoho, kdo podnikání rozumí

Máte vlastní produkt nebo službu? Věříte, že s ním můžete ve světě uspět? To dává smysl! A my vás v tom podpoříme. Pro začínajícího podnikatele máme vlastní konzultanty, pro pokročilého byznysmena zase zkušené experty z celé republiky. Jsme tu pro vás a jdeme s vámi do neznáma.

S investory za hranice 

Plastic Guys stojí aktuálně na startu nové výrobní éry: mají vlastní výrobní technologii i nově nastavené procesy. Aby mohli vyrábět ve větším, stačí jim už jen velkoformátová linka. Peníze na ni získají od investorů už letos na podzim.

Aktuálně spotřebují Plastic Guys veškerou konkrétní skupinu plastů, kterou vytřídí lidé v Brně. S velkou výrobní linkou to zvládnou mnohem rychleji – i za čtvrt roku. Na otázku, jak vnímá podporu JICu, má Ondřej Venclík jasnou odpověď. „Nejspíš bychom pořád byli dvěma kluky v garáži, kteří jednou za půl roku zbastlí ve staré pizza peci hezký výrobek a prodají ho do kavárny,“ směje se Ondřej. Pak se ale ještě jednou zamyslí. „Jsme podnikaví a energičtí, nějaké cesty bychom si našli. Bez JICu by to ale nikdy nešlo tak rychle. A určitě bychom nebyli tam, kde jsme teď – nejen co se týče byznysových výsledků. Myslím tím i úžasnou komunitu ve fantastickém inovačním ekosystému, který JIC vytváří. A v tom je absolutní jednička,“ uzavírá Ondřej Venclík.