Nejzásadnější moment v historii firmy? Když si současný majitel Jiří Pantůček položil otázku, zda se firma nachází ve stavu, kdy by ji mohl předat dětem. A uvědomil si, že ne. „Firma byla v té chvíli velmi závislá na mé osobě. Všechna rozhodnutí procházela přes můj stůl, a to ji velmi hendikepovalo. Nechtěl jsem, aby v budoucnu byla pro děti koulí u nohy. Rád bych, aby měly kdykoliv možnost svobodné volby," vzpomíná Jiří Pantůček na důvody, proč se rozhodl pro program EDIH, na kterém se podílí jak JIC, tak jeho dceřinka INTEMAC.
Z amatérského bylinkáře se vypracoval Jiří Pantůček v majitele firmy, která dosahuje obratu ke 200 milionům korun
Vlastní software jako slepá ulička
Začátky firmy Green Idea spadají až do porevolučních let. Středně velká společnost, která vyrábí kosmetiku, doplňky stravy a veterinární produkty šetrné k přírodě, rostla. Alespoň obratově. Zisk ale místy stagnoval. Problém byl v tom, že nikdo nedokázal vyčíst JAK a PROČ se to děje. Jedním z hlavních důvodů byl vlastní interní software. „Za posledních 10 let jsme do něj investovali mnoho peněz. Navenek vše fungovalo dobře, ale při bližší analýze v rámci programu EDIH se ukázalo, že jde o zásadní slepou uličku. Ačkoliv byl napojený na Helios, důležitá data ve skutečnosti zaslepoval," vysvětluje Jiří Pantůček.
Firma tak nemohla efektivně plánovat výrobu a rezervovat suroviny. Green Idea vyrábí kromě různých druhů kosmetiky také více typů obalů. Přeměnit formátové díly na jeden typ je několikahodinový proces. „Pokud bychom tuto operaci měli udělat třikrát za den, nic nevyrobíme. Proto potřebujeme vyrábět v cyklech, na které je nutné mít rezervované rovněž suroviny," pokračuje Jiří Pantůček. Softwarová zkratka, pro kterou se firma rozhodla před lety, ji nakonec nepříjemně dohnala.
Transformace výrobní firmy: datové řízení a střediska
Řešení? Návrat v plném režimu k systému Helios. Kromě toho, že může firma nově pracovat s daty, plánovat tak výrobu, spočítat náklady a zisk a nastavovat KPI, je velkým benefitem také zabezpečená kontinuita obsluhy softwaru. A to v případě, že by IT odborník z jakéhokoliv procesu z procesu vypadl. Stejný princip bylo třeba zavést v celé firmě – tak, aby veškerá rozhodnutí nestála na jednom člověku, tedy na Jiřím Pantůčkovi. V tom mu velmi pomohl externí board, který firma získala právě v rámci programu EDIH.
Firma se tak rozdělila na jednotlivá střediska, v jejichž čele stojí nový kvalitní management. „Zvenčí jsme přijali špičkového člověka na marketing a špičkovou finanční ředitelku. Místa obchodního ředitele a vedoucího HR jsme obsadili interními lidmi a dali jim k ruce zkušené externí poradce. A stejně to budeme řešit v nejbližší době v oblasti provozního ředitele," vysvětluje Jiří Pantůček. Sám se bude po roce 2034, kdy firmu předá do rukou jedné z dcer, věnovat tomu, v čem byl a je silný: vývoji a produktovému řízení.