Znáte proces vzniku staveb? Každá začíná u architektonického návrhu – budoucí podoby stavby, ze které statik nasimuluje rozložení sil. Základní výpočty většinou nejsou problém, u kritických konstrukčních detailů – betonových průřezů či ocelových styčníků – už je to ale mnohem složitější. Spočítat, jestli je navrhované řešení bezpečné, nebo ne, by stálo stovky hodin práce a výsledek by byl nejistý. Dopad? Stavaři pro jistotu do staveb přidávají tisíce kubíků betonu a tun oceli navíc.
V době, kdy společnost řeší nedostatek surovin v mnoha oborech – včetně stavebnictví – je to zbytečné. Obzvlášť když existuje elegantní řešení: software brněnské firmy IDEA StatiCa, který dodá zcela bezpečné výsledky přesně a velmi rychle. „Na spoustě propočtů vidíme, že by profily nosníků bylo možné – při zachování maximální bezpečnosti – zeštíhlit třeba o třetinu," vysvětluje CEO společnosti IDEA StatiCa Juraj Šabatka.
Do světa bez investora
Že je o udržitelnější přístup ve světě zájem, jasně dokazují čísla. Za rok 2024 prodala IDEA StatiCa svůj software v hodnotě 22 milionů euro. Firma má 40 tisíc platících uživatelů a meziročně roste o více než třetinu. „Měsíčně se s naším softwarem udělá zhruba 1,5 milionu výpočtů – čili milion a půl krát se někdo zeptá, jestli jde stavba takto postavit, jestli vydrží tento konstrukční detail, nebo ne," pokračuje Juraj Šabatka.
K úctyhodným číslům se přitom firma dostala čistě s využitím vlastních peněz a sil – a externí investice neplánuje ani do budoucna. Klíčové pro ni bylo dostat se na americký trh, což se podařilo i díky JICu. „Přes JIC jsme získali velmi zajímavou propojku na českého ambasadora v USA. Díky němu jsme se dostali k naší cílové skupině a našli jsme tři skvělé partnery – konkrétně pak tři americké univerzity," vzpomíná Juraj Šabatka.
Hlavní ingredience úspěchu? Podnikatelské sebevědomí
Díky validační dokumentaci získali na americkém trhu tolik potřebnou kredibilitu. A zbytek už si museli tvrdě odpracovat – stejně jako v případě trhu asijského. Úspěšných firem jako je IDEA StatiCa by přitom mohlo být víc. „V České republice se dělá velmi sofistikovaná věda. Problém je v tom, že technologie nepřetavíme v produkt, který by generoval platící zákazníky. A vysoká marže pak odchází do zahraničí," přemýšlí Juraj Šabatka. Rád by proto, aby existovalo více firem budovaných a řízených z Brna – přesně tak, jak to dělá IDEA StatiCa. Potřebujeme k tomu podle něj budovat podnikatelské sebevědomí.