Jak vstoupit na americký trh? Máme pro vás 5 tipů
Země zaslíbená inovátorům
Švédské Spotify nebo jejich krajan Klarna, britský Revolut, nizozemský Adyen. Anebo čeští Y Soft, Kiwi.com, STRV, Sewio či Kentico. Všechny spojuje jedno: uspěly na americkém trhu. Ten je jedním z největších na světě, a nabízí obrovský potenciál pro růst a expanzi – mimo jiné díky široké a bohaté síti investorů a vysoké úrovni investic, i díky existenci vládních programů, které podporují mezinárodní inovace. V neposlední řadě nabízí také skvělý odrazový můstek do zbytku světa. Které výzvy můžete očekávat při vstupu na americký trh? A kdo vám může poskytnout podporu?1. První krok a CASE
CASE (Council of American States in Europe) je společnost, která už přes 50 let pomáhá evropským firmám rozhodnutým pro vstup na americký trh. Cizincům, kteří v Americe zakládají společnost, dává tipy na poskytovatele profesionálních služeb. V současnosti má CASE členské základny v 18 státech USA. Pokud se rozhodnete využít služby této instituce, připravte se na to, že na vás konzultanti CASE budou mít spoustu otázek. Týkat se budou stávajících zákazníků, potenciálu růstu, regionálního zaměření, velikosti a rozsahu projektu, analýzy provozních nákladů, požadavků na pracovní sílu a mnoho dalších.2. Finance a Citibank
Ať už si v Americe otevřete dceřinku nebo rovnou českou entitu, budete potřebovat bankovní služby: pro místní platby a mzdy, pro situace spojené s financováním firmy (bankovní půjčky, investice od partnerů nebo akcionářů), fundraising (investiční kola apod.). Vyberte si globální bankovní společnost, se kterou budete moct růst. Bohaté zkušenosti má v tomto ohledu společnost Citi. Podnikatelům nabízí platformu, která funguje napříč celým světem a která nabízí správu financí v různých měnách v reálném čase.
3. Kulturní rozdíly – networking, klastry a Georgia Tech
Na rozdíly v kultuře narazíte nejen při vyjednávání s obchodními partnery, ale třeba i při náboru zaměstnanců. Připravte se na silně konkurenční prostředí a najměte si lokální headhuntery. Kulturní odlišnosti se ale můžou odrazit i v oblasti očekávání spotřebitelů – zcela nezbytnou součástí vaší marketingové strategie tak bude kvalitní průzkum trhu. Amerika nabízí pro technologické hráče unikátní inovační ekosystém. Jeho součástí je i technický institut Georgia Tech. Jeho inkubátory a akcelerátory se zaměřují na rané stádium vývoje firem, soft-landingové programy pak na zralejší startupy, malé a střední podniky či korporace, kterým pomáhají při mezinárodní expanzi.Kromě mentoringu poskytuje Georgia Tech networking, napojení na zdejší komunitu (včetně zařazení do lokálních klastrů) nebo kapitál. Spolupráce je možná ve třech rovinách: přímo na místě, virtuálně na dálku nebo kombinovaně. Klíčové oblasti, kde vám institut umí pomoci jsou: průzkum trhu, rozvoj podnikání, vytváření sítí a mentoring, administrativní pomoc, financování a v neposlední řadě v oblasti kulturní a jazykové podpory.
4. Víza a Velvyslanectví USA v Praze
Byznys nebude jediná záležitost, kterou se budete při cestě za moře zabývat. Nevyhnete se ani vízové povinnosti. Získat můžete buď podnikatelské a pracovní vízum – Business visitor visa (B1), které platí po dobu půl roku, nebo Visa Waiver Program, na který je možné vycestovat až na 90 dní. Je třeba o něj ale žádat v předstihu před plánovanou cestou – pro případ, že by vám ho americká strana zamítla. Pokud potřebujete převézt do USA své stávající zaměstnance, bude se na ně vztahovat INTRACOMPANY TRANSFER VISA (L-1A pro manažery a vedoucí pracovníky, L-1B pro osoby se specializovanými znalostmi). I na tyto zaměstnance platí konkrétní podmínky, které budete muset dobře znát. Jednou z nich je například ta, aby pro vaši společnost pracovali minimálně rok v uplynulých třech letech. Dále pak existují speciální víza pro žadatele, kteří dočasně odjíždějí do USA v rámci specializovaného povolání (H-1B), investorská víza (E-2). Více informací najdete na webu Amerického velvyslanectví v Praze.
5. Regulace a specializované právní společnosti
Na rozdíl od GDPR v Evropě neexistuje v USA jednotný federální zákon o ochraně osobních údajů. V různých částí země tak platí různé předpisy. Jednotná pravidla platí například v případě ochrany osobních údajů v oblasti zdraví (HIPAA) a v oblasti financí (GLBA). Pokud plánujete působit v jiných oblastech a ještě třeba v několika státech naráz, připravte se na to, že bude dodržení různých standardů a předpisů náročné. I tady se vám bude hodit pomoc zkušených expertů.Dentons je největší právní firmou na světě, která působí ve více než 80 zemích světa. Zaměřuje se především na problematické oblasti: IP, ochrany dat, kyberbezpečnosti a zaměstnaneckých smluv. Má více než 160 poboček – Česká republika není výjimkou.
Sparring je právní firma, která má k dispozici experty v mnoha typech právních oblastí – od fintech, přes regulace, krypto anebo M&A. Pomohla už více než dvaceti společnostem expandovat na americkém trhu.
PLUG AND PLAY – platforma spojující inovátory z celého světa
A jeden tip na závěr: při přípravách na vstup na americký trh věnujte pozornost inovační platformě Plug and Play. V principu se jedná o JIC na globální úrovni. Plug and Play sdružuje tvůrce změn napříč světadíly: startupy, inovátory, představitele vlád, mentory, univerzity, VC & investory a korporace.