8 tipů, které vám výrazně ulehčí crowdfundingovou kampaň
Ve druhém dílu seriálu o crowdfundingu si na základě příkladů z praxe shrneme, na co si dát v crowdfundingu pozor a co rozhodně nedělat. O zkušenosti se s námi podělili 4 lidé, kteří vedli 4 různé kampaně na 4 crowdfundingových platformách. Rudolf Kajan z Gamifi.cc získal peníze na hru The Great Wobo Escape přes Startovač, Jonáš Herza postavil pracovnu v parku díky Hithit, Lenka Holubová vybrala 5 milionů korun přes KickStarter a Martin Anderle otestoval Indiegogo.
Všichni se shodli na tom, že příprava a vedení crowdfungingové kampaně není žádná legrace. Ale když se obrníte trpělivostí a obklopíte skvělými lidmi, může to vyjít.
Co se rozhodně nevyplácí podcenit?
1. objem práce
Stalo se to všem a může se to stát i vám. Vymyslet, naplánovat a zrealizovat crowdfundingovou kampaň je full-time job. Pořád ji musíte monitorovat, starat se o „rozruch“ v médiích, komunikovat s veřejností, vymýšlet odměny a vše, co slíbíte, také realizovat. Je toho hodně. Opravdu. To nás přivádí k dalšímu bodu.
2. velikost týmu
Tým snů, který si vyberete, by měl obsahovat dost lidí na to, abyste nemuseli po nocích odpovídat na dotazy a komentáře na sociálních sítích nebo o víkendech a dovolených sedět za počítačem. Lenka Holubová doporučuje více než pětičlenný tým, ve kterém má každý svojí roli. Jak už to u takových nápadů bývá, dávají se dohromady známí, kamarádi, partneři. Jak ale říká Jonáš Herza - crowdfunding je dvojnásobná zkouška partnerského vztahu. Vybírejte proto pečlivě!
3. plánování
Načasování je všechno. Musíte vědět, kolik peněz chcete nasbírat, na jaký účel a v jakém časovém rozmezí. Pro vaši kampaň je také klíčové promyslet jednotlivá sdělení, odměny i následnou realizaci. Dobře rozvržená kampaň se lépe řídí a riziko „vybouchnutí“ se rapidně snižuje. Na plánování si určitě vyhraďte více než měsíc.
4. přípravu produktu
Produkt by měl být doladěný do posledního detailu. Nezapomeňte na analýzu! Zjistěte si, zda by produkt obstál na vybrané platformě. Kickstarter je vhodný pro globální univerzální produkt, který už má svojí komunitu. Třeba jako deskové hry. Indiegogo je spíše evropská platforma a mohou se na něm uchytit například designérské výrobky. Startovač a HitHit jsou jako dělané pro lokální projekty s menší komunitou fanoušků. Vydají vám cédéčko nebo pomůžou zorganizovat festival.
5. sílu komunity
Komunita je obousměrná ulice. Lidé vás můžou milovat a vyberete 5 milionů korun, které poté neumíte odměnit. Nebo vám v posledních 15 minutách chybí ještě 10 tisíc. Obě možnosti jsou extrémy a obě se dají zvládnout realistickým plánováním. Buďte připraveni na nejlepší i nejhorší. Podstatou je, že bez komunity fanoušků nemá smysl crowdfundingovou kampaň zakládat.
6. přípravu odměn
Odměny jsou důležité. A ještě důležitější je, aby vaše odměny lidé skutečně chtěli. Uvědomte si, že při extrémní úspěšnosti nemusíte být schopni odeslat své odměny do celého světa. Třeba jako Lenka Holubová, která musela posílat místo 300 až 3000 balíčků. Doručit slib je u globálních kampaní složitější, protože vaše odměny pocestují přes celou zeměkouli.
7. komunikaci během kampaně
Připravte se na milé i nemilé komentáře. Vlastně spoustu komentářů. Stává se to v každém projektu a nemůžete se zalíbit každému. Vždy se najde někdo, komu se váš projekt nebude zdát dobrý. Udržujte pravdivou a upřímnou komunikaci s celým publikem. Lidé chtějí vědět, jak se vám vede.
8. realizaci projektu po ukončení kampaně
Všichni se shodují na tom, že největší práce začíná až po kampani. Na realizaci se nemusíte vrhat ihned. Lidé si na vysněný produkt rádi počkají. Na pozdější termín dodání je ale musíte předem připravit. Termín stanovte vždy tak, abyste ho stihli dodržet a přitom se i trochu vyspat. Ne jako Jonáš Herza, který stavěl pracovnu v parku tři dny a tři noci.
Zaručený recept na úspěšnou crowdfundingovou kampaň neexistuje. Můžete si ale nechat poradit od lidí, kteří to zkusili a připravit se na vlastní jízdu. Jak konstatovali v kampani ASMO (Indiegogo): „neexistují žádná pevná pravidla. Jediné, co musíte vědět je, že je to úplně šílené, těžké, komplikované a časově náročné.“ Na to, jak to zvládli jiní, se můžete podívat níže.
Pochyby jsou dobré. Opravdu. Pochybnosti vedou k otázkám. Otázky vedou k odpovědím. A odpovědi vedou ke skvělým myšlenkám. Bylo by skvělé, kdyby se tyto myšlenky staly i podnikatelskými záměry. Bohužel, oproti USA v Evropě nové podnikání opravdu začíná jen polovina těch, kdo o něm uvažují. V čem je problém? Ne vždy se na otázky daří najít odpověď. A proto Evropská komise přichází s platformou Watify, která vám pomůže překonat pochybnosti a překážky v začátcích podnikání a využívání digitálních technologií pro jeho vedení a rozvoj. Na akcích Watify uvidíte, že i úspěšní podnikatelé pochybovali. Uvidíte, jak své pochyby překonali. Uvidíte, jak digitální technologie podnikání usnadňují a zrychlují.