5. 8. 2024
Z přeplněných silnic i parkovišť k udržitelné firemní mobilitě. Brněnský startup Yedem získal téměř 13 milionů a expanduje do zahraničí
Zaměstnanci ČEZ, ale třeba Kiwi.com, Notino, MOL a Productboard parkují „jinak“. Díky řešení startupu Yedem jejich parkoviště upřednostňují všechny, kteří využívají sdílenou jízdu - a jsou tak spravedlivější pro všechny. Yedem tak firmám snižují emise skleníkových plynů, optimalizují plochu parkovišť a především podporují vznik nových přátelství sdílenou cestou na pracoviště. Expanzi Yedem do zahraničí nyní podpořili Czech Founders VC, Patero a JIC Ventures necelými 13 miliony korun.
„Ročně přibývá na celém světě 5 % aut, zatímco parkovacích míst přibývá jen 1 %. Parkování je tak jednou z nejdražších komodit,“ říká první z dvojice zakladatelů Yedem Matěj Ballo. „Většina aut ale přitom veze pouze řidiče, což způsobuje, že až 80 % firem se potýká s nedostatkem parkovacích míst a neefektivitou v rámci využití jejich flotil a dalších zdrojů,“ dodává druhá polovina dvojice founderů Yedem Vojtěch Rujbr. Že jde o ožehavý problém potvrzuje zájem velkých firemních zákazníků, kterých má Yedem aktuálně již 19.
S aktuálním portfoliem 19 velkých zákazníků startup Yedem za poslední rok vyrostl o 100 % a letos předpokládá rovnou na trojnásobný růst. Klíčová je zejména expanze na trhy Polska, Maďarska a Slovenska. Dalším milníkem jsou německy mluvící země, kam Yedem vstoupí již v příštím roce. Zakladatelé Yedem ale již rozšiřují team tak, aby výhledově mohli zamířit se svým řešením i za moře. „Potenciál vidíme ii na americkém a australském trhu, stejně jako v Asii a Jižní Americe. Firmy po celém světě řeší stejné problémy s dopravou a my věříme, že naše řešení je snadno přenositelné kamkoliv,“ říká s úsměvem Matěj Ballo.
„Vzrůstající tlak na odpovědnost firem vůči životnímu prostředí posouvá zájem o Yedem kupředu, stejně jako schopní zakladatelé, kteří využívají tohle momentum,“ podotýká zástupce lead investora Czech Founders VC Václav Pavlečka. „Například jen v Jaderné elektrárně Dukovany se pomocí Yedem daří snížit emise CO2 o stovky tun ročně,“ dodává David Svatoš za investiční skupinu Patero, která rovněž expanzi Yedem podpořila. Třetím investorem je venture fond inovační agentury JIC. „S Yedem pracujeme od samých začátků a v jejich řešení vidíme opravdu zajímavý globální potenciál. Vždyť mobilitu řeší každá větší firma na světě a už teď se jim daří oslovovat opravdu zajímavé klienty,“ doplňuje Radim Kocourek, jednatel JIC Ventures.
Proč Yedem pomáhá jak firmám, tak městům přeplněným auty? Ve firmách ve městech, kde je více zaměstnanců než parkovacích míst, je parkování často nevyužité i přes nedostatek míst. Office a facility manažeři denně řeší problémy s parkováním a dopravou. Díky Yedem všichni zaměstnanci vědí, zda mají parkovací místo nebo mají zůstat na home office či využít jiné druhy dopravy, jako je kolo, MHD nebo spolujízda. Systém se propojuje se závorami a kamerami, což umožňuje vstup pouze rezervovaným vozidlům, a automatizuje tak celý proces, aniž by firmy musely utrácet za drahá technická řešení jako jsou parkovací čidla. Nevyužitá parkovací místa mohou být nabídnuta třetím stranám, což zvyšuje příjem.
Jak Yedem pomáhá s elektromobilitou? S 80 % EVs vlastněných firmami, mnoho z nich buduje nabíječky, ale postrádají efektivní systém alokace. Yedem umožňuje firmám nabídnout nevyužité nabíječky veřejnosti, čímž prodávají energii za vyšší ceny a zlepšují infrastrukturu. Platforma cílí na komplexní firemní mobilitu, od dopravy zaměstnanců po efektivní využití parkovacích míst a nabíječek až po reportování úspor CO2.
Jaký má Yedem dopad na klienty? Yedem firmám šetří miliony optimalizací využití zdrojů, snižuje zbytečné náklady na parkování a pronájmy. Města benefitují z menšího počtu aut na silnicích a více dostupných parkovacích míst. Spojením existujících zdrojů s rostoucí poptávkou se Yedem snaží eliminovat potřebu budování nových parkovišť a jednou provždy vyřešit problémy s dopravou a parkováním.
S aktuálním portfoliem 19 velkých zákazníků startup Yedem za poslední rok vyrostl o 100 % a letos předpokládá rovnou na trojnásobný růst. Klíčová je zejména expanze na trhy Polska, Maďarska a Slovenska. Dalším milníkem jsou německy mluvící země, kam Yedem vstoupí již v příštím roce. Zakladatelé Yedem ale již rozšiřují team tak, aby výhledově mohli zamířit se svým řešením i za moře. „Potenciál vidíme ii na americkém a australském trhu, stejně jako v Asii a Jižní Americe. Firmy po celém světě řeší stejné problémy s dopravou a my věříme, že naše řešení je snadno přenositelné kamkoliv,“ říká s úsměvem Matěj Ballo.
„Vzrůstající tlak na odpovědnost firem vůči životnímu prostředí posouvá zájem o Yedem kupředu, stejně jako schopní zakladatelé, kteří využívají tohle momentum,“ podotýká zástupce lead investora Czech Founders VC Václav Pavlečka. „Například jen v Jaderné elektrárně Dukovany se pomocí Yedem daří snížit emise CO2 o stovky tun ročně,“ dodává David Svatoš za investiční skupinu Patero, která rovněž expanzi Yedem podpořila. Třetím investorem je venture fond inovační agentury JIC. „S Yedem pracujeme od samých začátků a v jejich řešení vidíme opravdu zajímavý globální potenciál. Vždyť mobilitu řeší každá větší firma na světě a už teď se jim daří oslovovat opravdu zajímavé klienty,“ doplňuje Radim Kocourek, jednatel JIC Ventures.
Další informace
Dvojice zakladatelů Yedem se potkala během studií ve francouzském Chambéry. Oba sdílejí vášeň pro nové technologie a udržitelnost. Jejich první projekt byl budík založený na lokaci, aby pomohl spáčům v autobusech a vlacích nezmeškat svou zastávku. Tato aplikace má dodnes tisíce stažení po celém světě a odstartovala jejich společnou cestu.Když cestovali – Vojta do Austrálie a Matěj do USA – všimli si přeplněnosti měst a neefektivity aut vezoucích pouze řidiče. V New York City Matěj spatřil příležitost vytvořit městskou aplikaci propojující lidi jedoucí stejným směrem. Zjistil, že rostoucí počet aut vede nejen k přeplněnosti silnic a špatnému ovzduší, ale také k přeplněnosti parkovišť, neefektivnímu využívání parkovacích míst a zbytečným nákladům na správu parkovišť ve firmách.
Jak vypadá řešení Yedem (caste study z jaderné elektrárny Dukovany)? Jedním z vlajkových projektů Yedem je Jaderná elektrárna Dukovany, kde pracuje 3 000 lidí dojíždějících z okruhu 30 km s omezenými dopravními alternativami. Elektrárna má pouze 500 parkovacích míst, což nestačí pro všechny zaměstnance. ČEZ provozoval svozové linky, ale vzhledem k nízké flexibilitě je mnoho lidí nevyužívalo. Stavba nových parkovišť byla byrokratická, nákladná a zdlouhavá. Auta stála na krajnici silnic a zaměstnanci dostávali pokuty. Díky Yedem se dnes v elektrárně propojí okolo 500 lidí měsíčně, kteří sdílejí cestu do práce a za spolujízdu získávají vyhrazené parkovací místo. To vede k úspoře okolo 250 aut, která denně nevjedou do elektrárny, což snižuje emise CO2 o stovky tun ročně.Proč Yedem pomáhá jak firmám, tak městům přeplněným auty? Ve firmách ve městech, kde je více zaměstnanců než parkovacích míst, je parkování často nevyužité i přes nedostatek míst. Office a facility manažeři denně řeší problémy s parkováním a dopravou. Díky Yedem všichni zaměstnanci vědí, zda mají parkovací místo nebo mají zůstat na home office či využít jiné druhy dopravy, jako je kolo, MHD nebo spolujízda. Systém se propojuje se závorami a kamerami, což umožňuje vstup pouze rezervovaným vozidlům, a automatizuje tak celý proces, aniž by firmy musely utrácet za drahá technická řešení jako jsou parkovací čidla. Nevyužitá parkovací místa mohou být nabídnuta třetím stranám, což zvyšuje příjem.
Jak Yedem pomáhá s elektromobilitou? S 80 % EVs vlastněných firmami, mnoho z nich buduje nabíječky, ale postrádají efektivní systém alokace. Yedem umožňuje firmám nabídnout nevyužité nabíječky veřejnosti, čímž prodávají energii za vyšší ceny a zlepšují infrastrukturu. Platforma cílí na komplexní firemní mobilitu, od dopravy zaměstnanců po efektivní využití parkovacích míst a nabíječek až po reportování úspor CO2.
Jaký má Yedem dopad na klienty? Yedem firmám šetří miliony optimalizací využití zdrojů, snižuje zbytečné náklady na parkování a pronájmy. Města benefitují z menšího počtu aut na silnicích a více dostupných parkovacích míst. Spojením existujících zdrojů s rostoucí poptávkou se Yedem snaží eliminovat potřebu budování nových parkovišť a jednou provždy vyřešit problémy s dopravou a parkováním.