14. 2. 2024
Radim Kocourek: Jedna z deseti firem zaplatí investice se ziskem
I když stojí často mimo výslunní, jsou business angels klíčovými aktéry v začátcích startupů. Do firmy totiž kromě peněz přinášejí velmi cenné zkušenosti a kontakty, které můžou být v pre-seed fázi rozhodující. Přečtěte si rozhovor s Radimem Kocourkem o připravované Investiční akademii pro business angels a o tom, co by mohl přinést inovačnímu ekosystému #brnoregion.
Když se řekne business angel, která osobnost a který startup se ti vybaví jako první?
Pokud máme zůstat v regionu, musím zmínit Vítka Vrbu, který vybudoval a následně prodal společnost Webnode. Ještě před exitem vlastní firmy investoval do různých projektů. Jedním z nich byl mimochodem třeba Smartlook, který loni koupilo Cisco. Ale jsou zde samozřejmě další, mimořádně úspěšní, třeba Jiří Hlavenka.
Dokážeš popsat typického business angela? Jaký je jeho příběh?
Business angelové, na rozdíl od venture kapitálových investorů, investují vlastní peníze. Velmi často úspěšně postavili – a případně i prodali – firmu. Díky tomu mají velké finanční prostředky a bohaté zkušenosti. Zároveň jsou pro ně investice určitým způsobem seberealizace. Něco zažili a teď pomáhají ostatním na cestě, kterou si sami prošli.
V jaké fázi business angelové do startupů vstupují?
Dříve než venture kapitáloví investoři, většinou v pre-seed fázi. Tedy v momentě, kdy tyto firmy ještě nemají tržby nebo mají teprve první zákazníky. Na druhou stranu je nutné, aby už měly alespoň nějaký produkt – nejen nápad. Aby uměly investorovi dokázat, že znají trh a přesně vědí, co budou s jeho penězi dělat.
Jak vysoké částky business angels investují?
Většinou menší, řekněme v jednotkách milionů korun. Více investorů se pak proto často spojuje v jedno sro-čko, přes které zainvestují. Celková částka je vyšší. A riziko se díky tomu více rozloží. Zároveň tím do mladé firmy přinesou větší množství zkušeností.
Zatím poslední zainvestovanou firmou JIC Ventures je Arbo Technologies
Pokud máme zůstat v regionu, musím zmínit Vítka Vrbu, který vybudoval a následně prodal společnost Webnode. Ještě před exitem vlastní firmy investoval do různých projektů. Jedním z nich byl mimochodem třeba Smartlook, který loni koupilo Cisco. Ale jsou zde samozřejmě další, mimořádně úspěšní, třeba Jiří Hlavenka.
Dokážeš popsat typického business angela? Jaký je jeho příběh?
Business angelové, na rozdíl od venture kapitálových investorů, investují vlastní peníze. Velmi často úspěšně postavili – a případně i prodali – firmu. Díky tomu mají velké finanční prostředky a bohaté zkušenosti. Zároveň jsou pro ně investice určitým způsobem seberealizace. Něco zažili a teď pomáhají ostatním na cestě, kterou si sami prošli.
V jaké fázi business angelové do startupů vstupují?
Dříve než venture kapitáloví investoři, většinou v pre-seed fázi. Tedy v momentě, kdy tyto firmy ještě nemají tržby nebo mají teprve první zákazníky. Na druhou stranu je nutné, aby už měly alespoň nějaký produkt – nejen nápad. Aby uměly investorovi dokázat, že znají trh a přesně vědí, co budou s jeho penězi dělat.
Jak vysoké částky business angels investují?
Většinou menší, řekněme v jednotkách milionů korun. Více investorů se pak proto často spojuje v jedno sro-čko, přes které zainvestují. Celková částka je vyšší. A riziko se díky tomu více rozloží. Zároveň tím do mladé firmy přinesou větší množství zkušeností.
Zatím poslední zainvestovanou firmou JIC Ventures je Arbo Technologies
Investiční akademie pro business angels
JIC pořádá investiční akademii pro business angels. Je motivací podpořit zdejší inovační ekosystém?
Náš zájem je dvojí. Jednak chceme dát příležitost a relevantní informace lidem, kteří mají kapitál a chtějí investovat do startupů. Zároveň chceme podpořit i zdejší startupovou scénu. Peněz se tu nabízí relativně hodně, ale bohužel jen pro určitý typ firem – především SAASových (Software as a service). Jakmile je zaměření jiné, firma vyvíjí třeba hardware nebo různé biotechnologie, počet zájemců o investici často opadá.
Proč? Jedná se o rizikovější investici?
Rozjet takovou firmu trvá déle. A je to dražší. SAASové firmy jsou v principu globální – vytvoří službu, často se jedná o model B2B. Startup tak neřeší distributory a klidně prodává na druhé straně světa. Pokud ale – třeba jako firma Y Soft – vyvíjíte i hardware, musíte mít pobočky a distributory po celé zeměkouli. Y Softu se to daří, jejich byznys je ale o něco složitější. A pro investory rizikovější.
Uspěje jedna firma z deseti
Jaké nejčastější chyby vídáš ve vztahu investorů a startupů?
Nezřídka se stává, že investor, který nemá benchmarky a nezná standardy, si přizve na pomoc právníka, který zase není zběhlý v oblasti investic. Pokud je na druhé straně ještě nezkušený startupista, objevují společně kolo – a místo něj objeví lyži. Jenže ta je nekompatibilní s dalšími investory, protože ti přirozeně očekávali ono kolo.
Je to oblast, na kterou se investiční akademie zaměřuje?
Kombinujeme v ní právní pohled na straně jedné – kde je opravdu důležitá role právníka, který vede dokumentaci – s rolí investorů na straně druhé. Povedeme debatu nad tím, jak spolu mají fungovat. A jak mají fungovat spolu s foundery. Naši experti budou vysvětlovat, jak snížit míru rizika, jaké má investor dostat podklady, na co se v nich má zaměřit, jak poznat výstražné vykřičníky, jak vyjednávat a především – jak si tvořit portfolio.
Tedy jak investovat zároveň do více startupů?
Říká se, že jedna z deseti firem by měla by měla zaplatit všechny zainvestované peníze i se ziskem. Investor občas vloží peníze do firmy, ono to nevyjde, a tak ztratí chuť dále investovat. Pravděpodobně se trefil do jedné z těch devíti méně úspěšných. Proto chceme nabídnout business angelům i tento pohled. Čím víc jich bude tím lépe.
Aby měly startupy v #brnoregion více případných zájemců o investici?
Business angelové mají velmi zajímavé zkušenosti a kontakty z mnoha oborů. Často proto dává obrovský smysl, aby do jednoho startupu vstoupilo více investorů. Například ve firmě Wereldo jsme – včetně JIC Ventures – investoři tři. Jeden z nich pochází z oblasti logistiky, opravdu hluboce tomu sektoru rozumí, ví přesně, kde jsou jaké možnosti. A to je velmi cenné.
Investiční akademie pro business angels
Chcete se stát klíčovým hráčem v investičním světě startupů? Série exkluzivních workshopů, kterou připravujeme společně s firmou Havel & Partners, s předními českými investory, venture kapitálovými právníky a experty a s podporou agentury CzechInvest, vás vybaví všemi nástroji potřebnými k tomu, abyste se stali úspěšným angel investorem.
Dojezdová vzdálenost startup – investor? Maximálně jeden den
Zmiňoval jsi důležitou roli právníka.
Nedávno jsem nahlédl do smlouvy investora, kterou psal jeho firemní právník. Podmínky pro investora byly paradoxně velmi nevýhodné. Nemusí to tedy být vůbec tak, že zlý investor podstrčí startupistovi něco špatného. Může to být nechtěně i naopak. Proto Investiční akademii pořádáme spolu s kanceláří Havel & Partners. Považuju je za jedny z nejzkušenějších kanceláří v oblasti investování do startupů. Zároveň mají – stejně jako my – velkou chuť náš ekosystém rozvíjet.
Je v tomto ohledu důležitá i geografická blízkost? Cílíme na investory z #brnoregion?
Říká se, že dojezdová vzdálenost startupu a jeho business angela by měla být maximálně jeden den. Dnes je to v online světě přece jen trochu jinak, ale osobní kontakt hraje pořád velkou roli. Nabídku na investiční akademii, proto posíláme také do sítě inovačních center Ynovate. Budeme rádi, když přijede i někdo z Ostravy, Olomouce, Zlína nebo Bratislavy.